Az ipari versenyképesség kockáztatása nélkül is javítható a levegő minősége, ugyanis a fenntarthatóság helyes értelmezése egyforma súllyal veszi figyelembe a környezeti, gazdasági és társadalmi szempontokat – jelentette ki György László gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár (ITM) Brüsszelben, az unió versenyképességi tanácsülését követően.
A szaktárca közleménye szerint az államtitkár az ülést követően aláhúzta, Magyarországnak nemcsak céljai, hanem eszközei is vannak arra, hogy a városi szinten jelentkező környezeti kihívásokat kezelje.
Példaként elmondta, hogy Magyarországon az új Zöld Busz Programban foglaltak szerint 2022-től a 25 ezernél több lakossal rendelkező városokban kizárólag elektromos buszok helyezhetőek forgalomba. Magyarországnak az is célja, hogy a környezetkímélő buszok gyártása során minél nagyobb legyen a hazai hozzáadott érték aránya – tette hozzá.
A gépjárművek károsanyag-kibocsátására vonatkozó rendeletmódosításról szóló vitával összefüggésben György László kifejtette, a kiszámítható jogi környezet kialakítása az autógyártók, a hatóságok és a fogyasztók számára is fontos.
Tájékoztatása szerint 2016 nyarán Brüsszel, Madrid és Párizs önkormányzata kérte a kibocsátási határértékekre vonatkozó hatályos szabályozás megsemmisítését. A kérésnek az Európai Unió Bírósága helyt adott, amelynek hatásaként a gépjárművek gyártásában európai szinten 8 millió jármű veszteség volt várható, ami az európai autóipar végét jelentette volna, és több millió európai család megélhetését sodorta volna veszélybe. Az európai autóipar védelme érdekében ezért az ítélet ellen elsőként Magyarország, majd Németország és az Európai Bizottság is fellebbezést nyújtott be.
Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a városok levegőminősége Magyarország számára különösen fontos. Ez azonban úgy is biztosítható, hogy közben nem kerül veszélybe az európai autóipar és az ott dolgozó családok megélhetése egy olyan politikailag népszerű, de súlyosan felelőtlen intézkedéssel, amelyet Brüsszel, Madrid és Párizs kezdeményezett a kérdésben.
A magyar kormány a levegőminőséggel összefüggő kérdésekre olyan válaszokat képes felmutatni, amelyek a legkisebb mértékben sem kockáztatják az ipar versenyképességét – szögezte le György László.
mti
Simon Steinberger képe a Pixabay -en.