A szülők zavartalan otthoni munkavégzéséhez hozzájárul egy jól működő digitális platform is, amelyen a diákok önállóan tanulhatnak. Az Oktatási Hivatal által ajánlott Okos Dobozt naponta több mint 100 ezer iskolás és tanár használja, számuk folyamatosan nő. A rendszer azonban nem bírja a március 16. óta megtízszereződött forgalmat, így az oldalt támogató alapítvány pénzadományokat vár.
A koronavírus új kihívásokat állított a családok elé. Ezek egyike, hogy sok szülő dolgozik úgy otthonról, hogy mellette iskoláskorú gyermeke távoktatását is egyengeti. A megfelelő munkaeszközök és a kellő sávszélesség mellett a nyugodt légkör is elengedhetetlen a hatékony home office-hoz. A zavartalan munka egyik záloga tehát, hogy a diákok önállóan is tudjanak tanulni. Az egyéni haladást segítik a digitálisan elérhető tananyagok és a különböző oktatási platformok is.
#sokantanulunk: a home office szólhasson a munkáról
Az Oktatási Hivatal által is ajánlott Okos Doboz egy digitális feladattár. Mintegy 13 ezer grafikus feladat, játék található rajta, amelyek a tananyag megértését segítik. A gyakorló feladatok és a tudáspróbák évfolyamonként, tantárgyanként találhatóak. A feladatmegoldásra azonnali visszajelzés érkezik: a rendszer megmutatja a megoldást és az esetleges hibákat.
A több mint 700 ezer általános iskolás egynegyede gyarapítja tudását az oldal segítségével, a nagyságrendileg 20 ezer Okos Dobozt használó pedagógus közül pedig sokan még házi feladatot is innen adnak.
Az oldal forgalma március 16. óta tízszeresére nőtt, a napi látogatók száma folyamatosan emelkedik. A jelenlegi informatikai rendszer nem bírja ezt a terhelést. Ahhoz, hogy magasabb sebességre kapcsolhasson, sürgős bővítésre van szüksége. Az üzemeltetést támogató alapítvány pénzadományokat vár.
Okos Doboz Gyermekkultúráért Közhasznú Alapítvány – bankszámlaszám: 10700440-27737408-51100005, közlemény: OkosDoboz adomány
Tippek: Így különülhet el a home office és a home schooling
Minden gyerek különböző tempóban tanul, van, akinek elég az órán elhangzottak alapján jegyzetelni, és abból képes egy gyors leckeírás után haladni, míg mások igénylik, hogy szüleik iskola után még átnézzék velük az aznapi tananyagot. A digitális oktatás mindenkitől másfajta koncentrációt igényel, mint az iskolai. Nagyobb teret kap az önálló tananyagfeldolgozás, így több elmélyülést igényelhet az anyag elsajátítása. Az interaktív ellenőrzés szerepe felértékelődik.
Tippek szülőknek
- Technikai segítség
Egy alsós kisdiáknak van szüksége a legtöbb segítségre az otthoni tanulásban, már csak abból fakadóan is, hogy ő még nem aktív használója a számítógépnek, a legkisebbeknek e-mail fiókja sincs még. Ha alsós a gyermeked, akkor dedikálj magadnak időt arra, amit a házi feladatainak továbbításával, pedagógussal való levelezéssel töltesz, máskülönben csak a sürgős üzenetekre válaszolj. Ugyan a felsősök nagy részének már volt e-mail címe, de a feladatmegoldások lefotózása, feltöltése még újdonság lehet számukra. Nekik ezt elég párszor megmutatni, onnantól tudni fogják egyedül is.
- Feladat ellenőrzés, új tananyag elkezdése
Hagyj elegendő időt egy tananyagrész elsajátítására. Amikor a gyermek jelzi, hogy elkészült minden feladatával, akkor nézzétek át, beszéljétek meg, majd add ki a következő tantárgy leckéjét. Törekedjetek arra, hogy először egyedül ismerkedjen az anyaggal, és ne rögtön tőled várjon segítséget.
- Mozgás, szabadidő
Számos tornavideót találsz az Interneten, akár ezek segítségével építsd be változatosan a kedvenc mozgásformáját a mindennapokba. Ha van rá időd, mozogjatok együtt! Kapjon a gyermek olyan időt is napközben, amikor kifejezetten az a dolga, hogy ne tanuljon. Ez a szabad játékkal tölthető idő lehetőleg ne történjen a képernyő előtt.