Hogyan lehet a vásárlás egyszerre kényelmes és környezettudatos?

0

A pandémia alatt magyar vásárlók százezrei ismerték fel az online vásárlás előnyeit, olyanok is, akik korábban közelébe sem mentek a webshopoknak. Kiderült, hogy a neten mindent egyszerűbben, olcsóbban és kényelmesebben lehet elintézni, arra azonban még mindig kevesen gondolunk, hogy az online beszerzésekkel ökológiai lábnyomunkat is csökkenthetjük. Ha tudatosan és körültekintően csináljuk, annak ráadásul nemcsak a bolygó, de a pénztárcánk is örülni fog. Ehhez ajánlunk 5 tippet.

1. Minél közelebb, annál jobb!
Manapság rendeléseink nagyrészt másik égtájról, távoli kontinensekről érkeznek, így csomagjaink a fél világot bejárják, mire megérkeznek hozzánk. Ha tehetjük, nézzünk utána, vajon a hazai forgalmazók kínálatában nem találjuk-e meg ugyanazt a terméket, itt a szomszédban. A szállítás sokszor elég nagy tétel, ezért mindig a végösszegeket hasonlítsuk össze egymással.

A hazai rendeléseknél megéri elgondolkodni azon is, hogy a házhozszállítás valóban a legrentábilisabb megoldás-e. Különösen élelmiszerrendelésnél érdemes a hazait preferálni: szezonális zöldségeket és gyümölcsöket választva nem csupán a hazai kistermelőket segítjük, hanem ökológiai lábnyomunkat is lényegesen csökkenthetjük.

2. Intézd önállóan, futár helyett csomagautomatával!
Ha a vásárlást önállóan intézzük, vajon miért várjuk el, hogy a csomagot valaki más adja a kezünkbe? A karantén alatt a házhozszállítás volt a legbiztonságosabb megoldás – a FOXPOST számára a GKI Digital által készített felmérése szerint is ebben bíztak a leginkább a magyarok. A trend azonban változik. A kiszállítás nemcsak drága, de a környezetet is egyre jobban terheli.

Míg a FOXPOST a csomagautomatás átvételre csomagonként csupán 0,2 kg-os széndioxid-kibocsátást mér, ez az érték a házhozszállítás esetében 1 kg is lehet. A kutatás szerint egyetlen félév alatt 14 százalékkal nőtt a csomagautomatát kipróbáló online vásárlók aránya, és ez a szám a jövőben borítékolhatóan emelkedni fog. A csomagautomatás átvétel ugyanis magától értetődően illeszkedik az önkiszolgáló életmód új, mindennapi gyakorlatába, ebben pedig nagyon hasonlít a streaming tévézés logikájához. Ma már akkor és azt nézzük, amit szeretnénk, nem pedig, amit éppen adnak. Természetes, hogy a vásárló akarja eldönteni azt is, mikor van a csomagátvétel „főműsorideje”, és nem szeretné egy futárhoz igazítani a napját.

3. Kerüld a felesleges csomagolást!
A csomagolás kritikus pontja az online rendeléseknek. A legtöbb interneten vásárolt termék feleslegesen sok műanyagba bugyolálva érkezik meg hozzánk. Próbáljunk meg olyan termékeket választani, amelyek lebomló, komposztálható vagy papír csomagolásba kerülnek. Ha erre nincs lehetőség, a csomagolóanyag megfelelő szelektálásával is közelebb lépünk a zöldebb fogyasztás felé. Amennyiben tényleg durván túlzó a lehámozandó mennyiség, azt érdemes jelezni a feladónak.

4. Ne aprózd el a rendeléseidet!
Az ételrendelésnél már bevett gyakorlat, hogy többen rendelnek ugyanonnan. Érdemes a módszert az egyéb online vásárlásokra is kiterjeszteni, akár ruhákra és bútorokra is, ha olyan közösségben élünk, ahol a többiek is hozzánk hasonlóan gondolkodnak. Nemcsak a pénztárcánknak, de a környezetnek is jót teszünk vele, ha emellett hajlandóak vagyunk „magunkat is bevárni” megrendeléseinkkel. Ha ugyanabból a webshopból, nem hetente, külön-külön rendelünk egy-egy apróbb cikket, hanem egyszerre, akkor egy fuvarral kapjuk meg őket. Az ilyen forgalmak csökkentésével mi is hozzájárulhatunk a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, és összességében kevesebbet fizetünk a szállításért.

5. Légy tudatos: pénzt és szén-dioxidot spórolsz vele
Vásárlás előtt mindig mérlegeljük, valóban szükségünk van-e mindarra, amit a webshopok reklámjai hirtelen elénk dobnak. Az impulzusvásárlás nem halálos bűn, de számoljunk vele, hogy a pillanatnyi kielégülés után általában menetrend szerint érkezik a lelkiismeretfurdalás.
Az érzés nem is teljesen alaptalan, ha belegondolunk, hogy a meggondolatlan megrendelések hosszú távon kontrollálhatatlan költésekhez vezetnek, és felesleges tömegcikkek újratermelésére ösztönzik a gyártókat. Mindeközben egyre trendibb a használt vagy alig használt árucikkek adás-vétele is, amit vevőként és eladóként egyaránt megfontolhatunk. Az egyik háztartásban szükségtelenné vált tárgy egy másikban boldog, új tulajdonosra lelhet, és ilyenkor egy kicsit a környezet is fellélegezhet.

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Szólj hozzá!
Add meg a neved

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .